Физиологија биљака

 

Студијски програм/студијски програми: БИОЛОГИЈА

Врста и ниво студија: АКАДЕМСКЕ ОСНОВНЕ

Назив предмета: ФИЗИОЛОГИЈА БИЉАКА (БИО302)

Наставник (Презиме, средње слово, име) : Стојичић Д. Драгана

Статус предмета: Обавезни

Тип предмета: НС

Број ЕСПБ: 5

Семестар: 5

Услов: Положен испит из Биохемије

Циљ предмета:

- разумевање основних физиолошких и метаболичких процеса биљака,
- упознавање са процесима растења и развића у току морфогенезе,
- овладавање радом у физиолошкој лабораторији.

Исход предмета:

- теоријска знања о основним и најважнијим физиолошким процесима биљака,
- активно повезивање знања о различитим метаболичким циклусима у биљкама,
- разумевање процеса растења и морфогенезе,
- оспособљеност за самостални рад у физиолошкој лабораторији и примена сазнања у пракси.

 Садржај предмета:

Теоријска настава:

Историјски развој физиологије биљака. Транспорт у биљним ћелијама и организму. Водни режим биљке, значај воде за физиолошке функције биљака, апсорпција, коренов притисак, транспирација, функција стома, примање и транспорт минералних соли, транслокација органских једињења. Фотосинтеза. Општи значај фотосинтезе, хлоропласти, пигменти, апсорпција светлости, фотосистеми и преносиоци електрона. Изградња органских једињења, фотореспирација. Ћелијско дисање. Значај и биолошки смисао дисања. Метаболизам азота, сумпора и фосфора. Минерална исхрана, есенцијални елементи, минералне соли и поремећаји изазвани њиховим недостатком или вишком. Растење и развиће биљака. Морфолошки аспекти растења и морфогенезе, фитохормони и регулатори растења, хормонална регулација деобе и диференцирања ћелија, хормонална контрола растења и морфогенезе. Светлосна контрола растења и морфогенезе, фитохром. Оријентација биљака у простору (покрети биљних органа), оријентација у времену (биолошки сат). Клијање семена, дорманција. Цветање, фотопериодизам, вернализација. Развиће плода и семена. Развиће биљака под стресним условима.


Практична настава:Вежбе.

Биљна ћелија као осмотски систем, диференцијално пропустљиве мембране, плазмолиза, потенцијал воде и осмотски потенцијал биљних ћелија, примање и одавање воде. Фотосинтеза in vitro и in vivo, фотосинтетски пигменти. Минерална исхрана. Растење и развиће, ефекат светлости на растење и развиће. Биљни хормони.

Литература

1. Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ., 2003: Физиологија биљака. ННК-Интернатионал, Београд.
2. Нешковић, М., Ћулафић, Љ., Коњевић, Р., Науновић, Г., Церовић, З., 1988: Практикум из физиологије биљака. Универзитет у Београду, ПМФ, Одсек за биолошке науке, Београд.

Број часова  активне наставе:

Остали часови

0

Предавања:

2

Вежбе:

0

Други облици наставе:

2

Студијски истраживачки рад: 

0

Методе извођења наставе:

Метода усменог излагања, дијалошка метода и метода експерименталног рада.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

5

усмени испт

30

практична настава

5

практични испит

10

колоквијум-и (2)

30

 

 

тест затвореног типа (2)

20