Хемија животне средине

Студијски програм/студијски програми: Eкологија и заштита природе/биологија

Врста и ниво студија: АКАДЕМСКЕ ДИПЛОМСКЕ

Назив предмета: Хемија животне средине (ЕКОИ11)

Наставник (Презиме, средње слово, име) : Анђелковић Д. Татјана

Статус предмета: Изборни

Тип предмета: СА

Број ЕСПБ: 5

Семестар: 1

Услов: нема

Циљ предмета:

- Упознавање са најважнијим хемијским процесима у педосфери, атмосфери и хидросфери. Посебан осврт је дат поређењу биогеохемијских процеса у незагађеним и загађеним срединама, као и судбини полутаната и њиховим абиотичким/биотичким трансформацијама.

Исход предмета:

- разумевање састава и најважнијих процеса у води, земљишту и ваздуху,
- могућност уочавања одступања у својствима животне средине услед њеног загађења.

 Садржај предмета:

Теоријска настава:

Увод. Значај хемије животне средине као научне дисциплине. Начини дефинисања хемијског састава хидросфере, атмосфере и педосфере. Дистрибуција хемијских врста кроз различите сфере. Хемија атмосфере. Карактеристике атмосфере, састав и температурни профил. Озоносфера и озонске рупе. Ефекат стаклене баште. Киселе кише. Аерозагађивачи и заштита ваздуха од загађивања. Хемија хидросфере. Физиолошке, хемијске и микробиолошке особине природних вода. Хидролошки и биогеохемијски процеси у природи. Најважнији загађивачи вода и заштита вода од загађивања. Хемија педосфере. Грађа лито­с­фере. Настанак земљишта. Састав земљишта. Органска материја земљишта. Пона­шање веш­тач­ких ђубрива у земљишту. Угроженост земљишта. Ремедијација земљишта. Хемијско загађивање животних намирница. Загађивање пестицидима, адитивима, вештачким ђубривима и тешким металима. Методе контроле хране.


Практична настава:Вежбе, Други облици наставе, Студијски истраживачки рад:

Узорковање земљишта, ваздуха и воде и припрема узорка за анализу. Анализа узорка кишнице (pH, електропроводљивост, ацидитет), ваздуха (амонијак), воде (БПК), земљишта (органска материја). Анимације о биолошкој продуктивности у океанима, смањењу озонског омотача, енергетском билансу, глобалном загревању, фазним променама воде.

Литература

1. Веселиновић, И., Гржетић, Д., Ђармати, Ш., Марковић, Д., 1995: Физичкохемијски основи заштите животне средине – стања и процеси у животној средини, књига прва. Факултет за физичку хемију. Београд.
2. Перовић, Ј., Анђелковић, Т., 2001: Детекција загађивача. Практикум за вежбе. ПМФ, Ниш. Ниш.
3. Van Loon W. G., Duffy S.J., 2000: Environmental chemistry – a global perspective. Oxford University Press. Oxford.
4. Nebel, B., Wright, R., 2000: Environmental Science. Pearson Prentice Hall.

Број часова  активне наставе:

Остали часови

0

Предавања:

 

2

Вежбе:

 

2

Други облици наставе:

0

Студијски истраживачки рад: 

0

Методе извођења наставе: Предавања (трансмисивна и смислена вербална рецептивна настава), интерактивна настава (рад у групама студената, тимска настава), практична настава, консултације (кабинетска настава).

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

5

усмени испит

30

домаћи задаци

5

 

 

семинар

10

 

 

колоквијуми (2)

5