Психологија

 

Студијски програм/студијски програми: БИОЛОГИЈА

Врста и ниво студија: АКАДЕМСКЕ ОСНОВНЕ

Назив предмета: ПСИХОЛОГИЈА (БИОИ51)

Наставник (Презиме, средње слово, име) : Тодоровић A. Јелисавета

Статус предмета: Изборни

Тип предмета: СА

Број ЕСПБ: 5

Семестар: 5

Услов:

Циљ предмета:

- Кроз курс студенти треба да упознају основе психологије као науке, тј. шта чини специфичним њен предмет и метод; да упознају развој психологије као науке и какви су њени доприноси упознавању човека и његових психичких функција. Курс треба да омогући да студенти стекну основна знања о природи психолошких процеса, развојним карактеристикама деце и омладине, као и о улози породице и школе у развоју. Осим тога овај курс треба да развије сензибилитет за потребе деце која из различитих разлога не успевају да прате редовни наставни програм.

Исход предмета:

- Студенти треба да овладају основним теоријским знањима из предмета. Да покажу разумевање за повезаност психичког развоја деце и омладине са непосредним окружењем у породици и школи. Да самостално прикупе податке, анализирају и презентују резултате своје анлизе у форми семинарског рада.

 Садржај предмета:

Теоријска настава:

- Психологија као научна дисципина.Оснивање психологије као науке, одређење предмета и метода психологије. Прве психолошке школе и правци.
- Основне психичке појаве – психички процеси, особине и стања. Појам осећаја и опажаја, опажање особа и емоција. Учење, основни облици учења и психолошки услови успешног учења. Методе учења. Памћење и заборављање. Испитивање и оцењивање знања. Мишљење, развој, карактеристике различитих врста мишљења, елементи мисаоног тока. Интелектуалне способности, структура интелекта, рационална, емоционална и социјална интелигенција, мерење интелектуалних способности. Емоције. Мотивација, природа и врсте и хијерархија мотива. Сукоб мотива, фрустравције и конфликти и одбрамбени механизми.
- Социјализација и чиниоци социјализације личности. Личност и њене карактеристике (структура, динамика и развој). Социјално учење и чиниоци социјализације, улога породице, школе и вршњака на различитим узрастима. Функције породице и васпитање у породици. Функционална и дисфункционална породица и насиље у породици. Злостављање и занемаривање деце. Сарадња породице и школе.
- Развојне карактеристике и развојна одступања у детињству и младости. Критеријуми за разликовање нормалног и патолошког у детињству и младости, деца са специфичним развојним тешкоћама и инклузивни програми. Интелектуални, емоционални и морални развој у адолесценцији и адолесцентна криза. Формирање идентитета и значај самопоштовања и представе о себи.


Практична настава:Остали часови.

Литература

1. Славољуб Радоњић (2005): Увод у психологију, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства
2. Сулејман Хрњица (2005): Општа психологија са психологијом личности, Београд, Научна књига
3. Јелисавета Тодоровић (2005): Васпитни стилови родитеља и самопоштовање адолесцената, Ниш, Просвета.

Број часова  активне наставе:

Остали часови

1

Предавања:

 

3

Вежбе:

 

0

Други облици наставе:

0

Студијски истраживачки рад: 

0

Методе извођења наставе: Метода усменог излагања, дијалошка метода и метода експерименталног рада.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

20

писмени испит

50

семинар-и

30